
Vakspecialist muziek op De Meander: ‘Altijd blije kinderen’
De kinderen van De Meander, onderdeel van PIT kinderopvang & onderwijs, worden helemaal vrolijk als ze Lisette Vermeulen zien. Zij is de vakspecialist muziek van dit christelijk integraal kindcentrum: “Muziek geeft plezier, zorgt voor saamhorigheid en draagt bij aan gelijke ontwikkelkansen.”
Extra’s
Vanuit het ontwikkelrecht van kinderen biedt ikc De Meander veel extra’s. “Waar kinderen of ouders dat nodig hebben, zorgen we voor extra ondersteuning. Dat doen we bijvoorbeeld met onze slaapcoach, onze pedagogisch coach die specifieke opvoedvragen van ouders beantwoordt en twee kinderfysiotherapeuten die de kinderen in hun ontwikkeling volgen. Daarnaast krijgen onze peuters en kleuters extra bewegingsles en komt onze muziekjuf Lisette wekelijks langs op alle groepen, van de baby’s tot en met groep 8,” aldus Caroline Scheurwater, directeur van De Meander.
Liefde
Met een pabo-diploma op zak en jarenlange ervaring als leerkracht op De Schalm begon Vermeulen vorig jaar september aan haar posthbo-opleiding vakspecialist muziek. Hierin kan ze haar passie voor werken met kinderen combineren met haar liefde voor muziek. Die liefde begon op de basisschool, dankzij een muzikale onderwijzer die ieder dag weer een moment vond om lekker te zingen met de kinderen. Stages zijn een onderdeel van haar opleiding. “Mijn kinderen hebben met veel plezier op De Meander gezeten, dus klopte ik hier aan toen ik een stageplek zocht. Het team was direct enthousiast. Na mijn stage ben ik gebleven. Ik geef zes uur muziek per week.” Muziek helpt kinderen bij hun ontwikkeling. “Het activeert zes gebieden in je hersenen waartussen nieuwe verbindingen worden gemaakt. Een kind kan op allerlei manieren leren. Er zijn kinderen die creatieve vakken nodig hebben om tot leren te kunnen komen. Maar niet alleen voor hen is muziekonderwijs zinvol. Bij muziek haakt iedereen aan, je doet het met elkaar, je creëert iets samen. Zo zorgt muziek voor verbinding, ontspanning en gezelligheid. En voor alle leeftijden geldt: muziek moet je voelen en doen, met elkaar en met plezier.”
Pingpongballen
De muzieklessen hebben vaste onderdelen. Dat zijn bodypercussie waarbij je lichaam je instrument is en het zingen van een nieuw of bekend lied, mogelijk met een echo, in canon of zelfs meerstemmig. Vermeulen: “Je talent voor zingen en musiceren kan verschillen, maar iedereen kan het leren. Leren zingen is ook leren luisteren. Verder komen er in de les instrumenten aan te pas, bijvoorbeeld ritmestokjes of pingpongballen. Er is zoveel mogelijk en in alles zit een ritme. Ook zorg ik altijd voor een bruggetje naar klassieke muziek en vandaaruit naar andere muziekstijlen.” Bij de allerkleinsten gaat het om bewegen op muziek en muziek maken met spullen uit hun dagelijks leven. “Bijvoorbeeld een doekje dat we doorgeven terwijl ik zing en knuffels om zacht en hard, hoog en laag, snel en langzaam te ervaren. Belangrijk zijn herhaling en een vast stramien. Zo sluit ik steevast af met een rijmpje. Echt, ik heb het meest dankbare werk op De Meander, ik werk altijd met blije kinderen.”