Veiligheid - Internetprotocol

Veiligheid

De digitale wereld


 

Internetprotocol

 

Een van onze negen strategische doelen voor 2029 is dat ieder kind sociaal en zelfbewust in de digitale wereld staat. In die wereld spelen computers een cruciale rol. Deze worden op al onze kindcentra gebruikt, van groep 1 tot en met 8, zowel in de lokalen als in de centrale hal. Het gaat hierbij om gestructureerd gebruik binnen de gangbare leerstof. Om een veilig internet- en e-mailverkeer te garanderen, hebben we een protocol ontwikkeld dat geldt voor alle gebruikers, dus voor zowel kinderen als volwassenen. Met de kinderen hebben wij de noodzakelijke afspraken gemaakt en die zijn zichtbaar bij de computers op de kindcentra. 

  • Ik gebruik alleen mijn voornaam
  • Ik geef anderen geen persoonlijke gegevens, zoals mijn adres, telefoonnummer, e-mailadres of adres van mijn ouders of andere bekenden
  • Ik ga meteen naar de meester of juf of mijn ouders als ik op het internet vervelende informatie tegenkom
  • Ik geef nooit toestemming aan iemand die ik op het internet ben tegengekomen om mij in het echt te ontmoeten
  • Ik stuur niemand foto’s van mijzelf toe, behalve als ik hiervoor toestemming van mijn ouder(s) en/of leerkracht heb gekregen
  • Ik reageer niet op gemene, valse, vervelende berichten, want het is niet mijn schuld dat sommige mensen zich niet weten te gedragen
  • Als het heel gemene dingen zijn, waarschuw ik meteen de juf of meester of mijn ouders. Zij nemen dan, indien nodig, contact op met de politie
  • Iets downloaden mag alleen als de juf of meester het goedvindt
  • Bij het e-mailen mogen ze veel van mij weten, maar nooit mijn wachtwoord
  • Ik weet dat mijn computergebruik op het kindcentrum tijdelijk kan worden verboden als er
    • onwettige activiteiten mee gedaan worden 
    • porno, geweld en/of discriminerende taal mee verspreid of doorgegeven wordt
    • gepest wordt
      Dit wordt dan uiteraard met mijn ouders besproken.

 

Sociale media

 

Een van onze negen strategische doelen voor 2029 is dat ieder kind sociaal en zelfbewust in de digitale wereld staat. In die wereld spelen sociale media een cruciale rol. Ze omvatten alle internettoepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen; niet alleen informatie in de vorm van tekst (nieuws, artikelen), maar ook geluid (podcasts, muziek) en beeld (fotografie, video). Op sociale media is veel interactie: informatie kan worden toegevoegd en er kan op worden gereageerd. Het gebruik van sociale media is laagdrempelig en mogelijk voor iedereen. Bekende voorbeelden zijn Instagram, Facebook, X, TikTok, Snapchat, YouTube, Pinterest en Google+.

Niet alleen voor volwassenen zijn sociale media aantrekkelijk, ook voor kinderen, vaak al op jonge leeftijd. Vanaf het voortgezet onderwijs is het gebruik van sociale media vaak de gewoonste zaak van de wereld en wij zien het ook toenemen in onze groepen 7 en 8. Omdat incidenten steeds vaker in het nieuws komen, bijvoorbeeld digitaal pesten en grooming, hebben we op onze kindcentra ruime aandacht voor het verantwoord omgaan met media. We willen kinderen leren bewust en selectief met het media-aanbod om te gaan en ervoor zorgen dat ze de inhoud van dat aanbod kritisch kunnen beschouwen en op waarde weten te schatten. In de praktijk gaat het dan om gamen, internetten, lezen, het gebruik van sociale media en televisie kijken. Mediawijsheid is bij uitstek een onderwerp waarbij onze professionals en ouders met elkaar  kunnen optrekken. Het op de juiste wijze omgaan met media gaat over thema’s als:

  • veilig gebruikmaken van (sociale) media
  • kinderen en jongeren wijzen op de gevaren: wat kan er misgaan, waar moet je op letten, wat kun je beter niet doen?
  • wat zijn kansen en goede bronnen: wat zijn interessante sites, op welke termen ga je zoeken?