Medewerkers - Ontwikkelrecht voor medewerkers
Onze medewerkers
Ontwikkelrecht voor PIT'ers
In het belang van de kinderen
Niet alleen onze kinderen, maar ook onze medewerkers hebben ontwikkelrecht. Alleen met goed opgeleide, bevlogen professionals kunnen we onze missie waarmaken en kinderen de beste ontwikkelkansen bieden. De kwaliteit van PIT op alle niveaus komt voort uit de kracht van een individu, in samenhang met de groep, om de gewenste doelen te bereiken. Deze kracht zit in onze medewerkers. Door te investeren in hun professionele en persoonlijke ontwikkeling verbeteren de kwaliteit van ons ontwikkelaanbod, de onderlinge samenwerking en de professionele cultuur. Daar plukken de kinderen de vruchten van; zij moeten voor hun ontwikkeling kunnen blijven rekenen op voldoende bekwame professionals. Daarom zorgen we voor een open en ondersteunende werkomgeving, spelen we actief in op nieuwe ontwikkelingen met meer afwisseling en professionele en persoonlijke groei als resultaat en hebben we aandacht voor werkdruk en welzijn. Met als doel onze mensen zo gelukkig en gezond mogelijk te houden.
Professionele en persoonlijke groei
Voor PIT’ers vinden we persoonlijk meesterschap, teamvorming en beoordelingsvermogen belangrijk. Onze medewerkers zijn zelf verantwoordelijk voor hun ontwikkeling en het werken aan de doelen van het kindcentrum en van PIT. Wij hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:
- neem initiatief: zet de eerste stap - dit is een primaire verantwoordelijk van elke medewerker
- geloof in de kracht van je eigen kunnen - visie, voldoende faciliteiten, professionele ontwikkeling en leiderschap moeten op orde zijn
- iedereen bekwaam - ontwikkeling is gericht op alle professionals
- spreek elkaar aan - professionals nemen geen genoegen met ‘half werk’
- samen begint bij jezelf - durf te handelen
Vanuit deze uitgangspunten hebben wij de volgende afspraken met elkaar gemaakt:
- Het is nodig dat je bekwaam en deskundig bent.
- Bij deskundigheid gaat het over je opleiding en bij bekwaamheid gaat het over wat je weet èn kan. De medewerker kiest wat bij hem en zijn ontwikkeling past en wil daarover verantwoording afleggen.
- Portfolio
- Een portfolio laat zien wat je kunt betekenen voor de organisatie. Het hebben en de vorm van het portfolio zijn de verantwoordelijkheid van de medewerker zelf.
- Het professionele gesprek
- Deze gesprekken gaan over de eigen ontwikkeling. De medewerker maakt hiervoor zelf afspraken. Het portfolio, in welke vorm dan ook, is de basis van dit gesprek. Het gesprek wordt afgesloten met het maken van afspraken.
- Registers
- De sectoren hebben in hun cao opgenomen dat een verplichte registratie moet plaatsvinden om het vak te mogen uitoefenen. Het is aan de besturen in welke mate dit gevolgen heeft voor de rechtspositie. PIT is geen voorstander van registratie. Het debat over deskundigheid en bekwaamheid vindt plaats in het overleg tussen medewerker en leidinggevende, maar ook tussen leidinggevende en bestuur in relatie tot de ontwikkeling van het kindcentrum (wat hebben de kinderen nodig) en de noodzaak tot persoonlijke ontwikkeling van de medewerker. Het al dan niet registreren is een individuele verantwoordelijkheid. Het niet geregistreerd staan, heeft geen rechtspositionele gevolgen binnen PIT.
Wij faciliteren de ontwikkeling van iedere medewerker, onder andere met ons eigen opleidingsaanbod, maar het is aan de medewerker zelf hier optimaal vorm aan te geven.