Onze identiteit

Onze identiteit

Bij PIT doen we waarin we geloven. Dat betekent voor ons dat we met elkaar onze missie en visie waarmaken, vanuit onze christelijke grondslag. Iedere dag opnieuw, vanuit onze overtuiging dat ieder mens, klein en groot, ontwikkelrecht heeft.

Missie en visie Doen waarin je gelooft!

Bij PIT kinderopvang & onderwijs hebben kinderen en medewerkers ontwikkelrecht. Dat betekent dat we op onze kindcentra een doorgaande ontwikkellijn van baby tot puber bieden. Het betekent ook dat onze medewerkers zich in de breedte, in de diepte, in hun vak en als persoon kunnen ontwikkelen. Dit doen we vanuit een christelijke grondslag. Dit komt tot uiting in onze manier van werken en omgang met elkaar, binnen en buiten onze organisatie. We vieren christelijke feesten, zingen christelijke liederen, bidden en vertellen uit de Bijbel. De leeftijd en belevingswereld van de kinderen bepalen hoe dit gebeurt en de pedagogische professionaliteit en de visie van het kindcentrum zijn leidend voor wat wanneer kan.

Van ouders en kinderen verwachten we respect voor onze identiteit, zoals wij respect hebben voor andere opvattingen en geloven. Voor onze medewerkers vinden wij het belangrijk dat zij achter de christelijke identiteit van PIT staan, omdat zij een voorbeeldfunctie hebben en de christelijke waarden en (culturele) traditie doorgeven. In ons gedrag laten we ook de kernwaarden Geborgenheid, Persoonlijke aandacht, Samen en Eigen wijs zien. Verder brengen we de kinderen geloof in zichzelf, zorg voor elkaar en vertrouwen in anderen bij en leren hun elkaar te respecteren en te waarderen.

Binnen alle kindcentra creëren we een veilige en uitdagende plek waar kinderen van 0 tot 13 jaar zich optimaal kunnen ontplooien. We vormen een hecht team en zetten de kinderen, samen met de ouders, centraal. We werken daarvoor vanuit één visie, één organisatie en pedagogisch optimisme.

Christelijk

Wij willen graag duidelijk zijn in wat de christelijke identiteit voor ons betekent, wat u van ons kunt verwachten en waarop u ons mag aanspreken. Onze uitgangspunten:

Dialoog

De dialoog, op basis van wederzijds respect, is leidend (voor kinderen, ouders en medewerkers), want alleen de dialoog houdt het gesprek gaande en brengt groei in relatie en identiteit

Open

Alle kinderen voor wie wij iets kunnen betekenen, zijn welkom

De Bijbel

De verhalen uit de Bijbel zijn het meer dan waard om door te geven; niet om kinderen te bekeren, maar om hun leven te verrijken in onze westerse christelijke cultuur

De praktijk

Identiteitsbeleving wordt tastbaar door omgang, vieren, vertellen, bidden en zingen op onze kindcentra, maar ook door de uitvoering van Passion4kids op de woensdag voor Pasen.

Christelijk

Onze identiteit past in de christelijke traditie (Protestantse Kerk in Nederland)

Toerusting

Onze kindcentra staan midden in de samenleving en helpen de kinderen, vanuit onze waarden (geloof, hoop en liefde) om met houvast hun weg te vinden

Respect

In dialoog, en vanuit onze identiteit, treden wij iedereen met respect tegemoet

Gedragscode

Onze medewerkers handelen op zijn minst vanuit onze huisregels

De leiding

De leiding van de kindcentra is gericht op dialoog, ontwikkeling en relaties

Aanspreekbaar

Wij zijn aanspreekbaar op ons gedrag en op onze beloften.

De betekenis van PIT

Een 'pit' staat voor leven, kracht, energie, karakter en is zowel de basis als de toekomst. Als PIT kinderopvang & onderwijs werken we iedere dag vol energie aan een stevige basis voor een kansrijke toekomst van onze kinderen. Wij geloven in de individuele talenten van ieder mens, jong en ouder, en in zijn of haar toekomstdromen. We doen er alles aan om die uit te laten komen door hem of haar in alle opzichten te laten groeien. Dat zijn geen woorden, maar daden. Doen waarin je gelooft! betekent voor ons: met elkaar onze missie en visie waarmaken. Iedere dag opnieuw.

Bekijk onze kernwaarden

Het bijzondere Bijbelverhaal over opoffering, vergeving,

liefde, verbondenheid en hoop voor de toekomst

In 2015 waren Ronald van der Veen en Netty Mol (in liefdevolle herinnering) de initiatiefnemers van de eerste Passion4kids van Nederland. Deze werd op 1 april uitgevoerd bij kindcentrum De Notenbalk. Vele succesvolle edities volgden, met steeds meer publiek.