Onze organisatie

Bestuur & management

PIT kinderopvang & onderwijs heeft een bestuur dat eindverantwoordelijk is voor alles wat er binnen PIT gebeurt. Onder de verantwoordelijkheid van het bestuur is de dagelijkse leiding van de kindcentra in handen van het management, dat voor ieder kindcentrum bestaat uit de directeur en een of twee teamleiders.

Medezeggenschap

PIT vindt medezeggenschap belangrijk. Kinderopvang en onderwijs hebben nog  verschillende (wettelijke) regels voor medezeggenschap. Omdat PIT kinderopvang en onderwijs heeft geïntegreerd, is ook de medezeggenschap bij PIT op die manier georganiseerd in de PIT-raad en de junior PIT-raad.

Toezicht

Als maatschappelijke organisatie werken we open en transparant en zijn we aanspreekbaar op wat we doen en hoe we het doen. Daarbij voldoe we op zijn minst aan de wet- en regelgeving. We hebben een raad van toezicht. Daarnaast houden de GGD en de onderwijsinspectie toezicht op de kwaliteit van ons ontwikkelaanbod en de accountant op de financiële verantwoording van PIT.

Koploper

Bij PIT zijn kinderen het uitgangspunt, bij alles wat we doen gaat het om de vraag ‘Wat hebben de kinderen eraan?’ Om hun de beste ontwikkelkansen te bieden, is PIT in 2015 ontstaan vanuit een bestuurlijke fusie tussen een organisatie in de kinderopvang en een organisatie in het basisonderwijs. Deze organisaties werkten al jaren samen, zaten vaak onder één dak, maar merkten dat er meer nodig was om – samen met de ouders – de kinderen echt een doorgaande ontwikkellijn in een rijke ontwikkelomgeving te kunnen bieden. Een lijn waarin opvang, onderwijs, ontspanning, opvoeding en ondersteuning een geheel vormen dat naadloos aansluit op de eigen ontwikkelbehoeften van 0- tot 13-jarigen. Die lijn vroeg om één organisatie, met één beleid, één team, één missie en één visie. Die is alleen te realiseren met een bestuurlijke fusie.

Hiermee was PIT een van de koplopers[link] in Nederland. En vanuit die positie bouwt PIT op een stevig fundament voort aan de realisatie van de volgende stappen in het ontwikkelrecht van kinderen. Denk aan een rijke ontwikkeldag voor alle kinderen, aan kindcentra die een ankerpunt zijn in de buurt of wijk, waar alles wat en iedereen die kinderen nodig hebben om hun toekomstdromen waar te kunnen maken samenkomen. Maar ook aan duurzaamheid in de brede zin van het woord en aan gelukkige medewerkers. We zijn hiervoor op ontdekkingstocht en nodigen iedereen van harte uit om met ons mee te gaan op dit geweldige avontuur!

Strategie & beleid

Bij PIT zijn we bezig met de toekomst. Dat betekent dat we altijd vooruitkijken. Het bestuur bepaalt samen met het management van de kindcentra, de PIT-raad en alle medewerkers de koers. Daarbij betrekken we ook onze stakeholders. Op basis daarvan ontwikkelen we met elkaar een beleid zodat dit breed wordt gedragen, voeren dit door in onze organisatie, blijven dit systematisch monitoren en sturen waar nodig bij. Hierbij maken we gebruik van ons digitale beleidsontwikkelsysteem [link naar BOS].

Voor 2029 willen we onze negen strategische doelen binnen onze vier kernwaarden realiseren:

Geborgenheid
  1. Ieder kind voelt zich gezien en gehoord
Persoonlijke aandacht
  1. Ieder kind groeit uit tot een nieuwsgierige, sociale burger

2. Ieder kind staat sociaal en zelfbewust in de digitale wereld
  3. Ieder kind beslist mee over zijn eigen ontwikkeling
Samen
  1. Ieder kind heeft een doorgaande ontwikkellijn
  2. Ieder kind kan voor zijn ontwikkeling rekenen op voldoende bekwame professionals
  3. Ieder kind weet hoe belangrijk duurzaamheid is
Eigen wijs