Medezeggenschap

Ontwikkelen doen wij met elkaar

De PIT-raad en de junior PIT-raad zijn de overlegpartners van het bestuur voor alles wat kinderopvang en onderwijs betreft.

Medezeggenschap: jong en ouder

Meepraten, meedenken, adviseren en instemmen: de medezeggenschap van ouders en medewerkers in zowel de kinderopvang als het onderwijs is wettelijk geregeld. Bij PIT is de PIT-raad de overlegpartner van het bestuur voor alles wat kinderopvang en onderwijs betreft. In de PIT-raad komen ouders en medewerkers samen. Als vertegenwoordigers van hun achterban bespreken ze met elkaar het reilen en zeilen van de organisatie als geheel. Daarbij gaat het niet over individuele kinderen of professionals, maar over beleid, kwaliteit, financiën en identiteit.

PIT vindt dat ook kinderen medezeggenschap moeten hebben. In het kader van kinderparticipatie heeft ieder kind een stem in zijn eigen ontwikkelproces. Maar ook het reilen en zeilen en de toekomst van de organisatie gaan kinderen aan. Daarover denken en praten de junior PIT-raadleden mee.

Kinderopvang en basisonderwijs hebben verschillende wettelijke regels voor medezeggenschap. Omdat bij PIT kinderopvang en onderwijs zijn samengegaan, is ook de medezeggenschap integraal georganiseerd. Dat geldt zowel voor PIT met de PIT-raad als voor de kindcentra waar de kindcentrumraad de gesprekspartner is van de directeur.

PIT-raad

De drie gremia die wettelijk verplicht zijn in de kinderopvang en het onderwijs zijn de ondernemingsraad, de (centrale) oudercommissie en de (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraad. De ondernemingsraad, de centrale oudercommissie en de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad zijn bij het ontstaan van PIT op grond van een mandaat samengegaan in de PIT-raad. De leden van de PIT-raad voeren hun taken -advisering, instemming en initiatiefrecht - in principe integraal voor kinderopvang en onderwijs uit.

De leden van de PIT-raad zijn:

Oudergeleding kinderopvang:

• Adri-Janne Vaartjes
  • Lianne van Die
  • Annelien van Houwelingen

Oudergeleding onderwijs:

• Anne-Marie de Graaf-Dekker (voorzitter)
  • Andrea Heutink
  • Marina de Blois

Personeelsgeleding kinderopvang:

• Andrea de Lil
  • Monique Peek

Personeelsgeleding onderwijs:

• Helma Kraaijeveld
  • Sabine van Wijk
  • Manon Grotjohann
pit-raad@pit-ko.nl

Ondernemingsraad

In de kinderopvang is een ondernemingsraad van en voor de medewerkers verplicht. Deze raad mandateert jaarlijks de rechten en bevoegdheden aan de gezamenlijke PIT-raad.

Centrale oudercommissie

In de kinderopvang ligt de medezeggenschap vanuit de ouders bij locatie-overstijgende onderwerpen wettelijk bij de centrale oudercommissie. Deze commissie mandateert jaarlijks de rechten en bevoegdheden aan de PIT-raad.

Gemeenschappelijke medezeggenschapsraad

In het basisonderwijs is er voor locatie-overstijgende onderwerpen de wettelijk verplichte gemeenschappelijke medezeggenschapsraad voor medewerkers en ouders. Deze raad mandateert jaarlijks de rechten en bevoegdheden aan de PIT-raad.

Kindcentrumraad

Ieder kindcentrum van PIT heeft een kindcentrumraad voor de medezeggenschap van ouders vanuit de kinderopvang en het onderwijs. Zij hebben integraal instemmings-, advies- en/of initiatiefrecht over alle onderwerpen die wettelijk bij de oudercommissie (vanuit de kinderopvang) en de medezeggenschapsraad (vanuit het onderwijs) liggen. Op de kindcentra waar alleen kinderopvang of onderwijs is functioneert de kindcentrumraad als een traditionele oudercommissie of medezeggenschapsraad.

Vanuit de kinderopvang is de belangrijkste verantwoordelijkheid van de kindcentrumraad om de kwaliteit van de opvang te bewaken en te bevorderen door gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen aan de directeur. De leden van de raad hebben adviesrecht als het gaat om de kwaliteit van de opvang, het algemene beleid op het gebied van voeding en opvoeding, veiligheid en gezondheid, openingstijden, spel- en ontwikkelingsactiviteiten, de behandeling van klachten en prijswijzigingen. Minstens een keer per jaar is er overleg over de invulling van het pedagogisch beleid.