Transparant en open

Raad van toezicht

We zijn open, transparant en aanspreekbaar op wat we doen en hoe we het doen. De GGD [en de onderwijsinspectie houden toezicht op de kwaliteit van ons ontwikkelaanbod en de accountant op onze financiële verantwoording. Ook hebben we een raad van toezicht.

Raad van toezicht

PIT heeft een raad van toezicht die systematisch en op basis van beleid toeziet op het bestuur en de doelstellingen, activiteiten en resultaten van de organisatie. De leden van de raad van toezicht volgen de ontwikkelingen via de vergaderingen met de bestuurder, managementrapportages en eigen informatievergaring. Het bestuur van PIT heeft vooraf de goedkeuring nodig van de raad voor het meerjarenbeleidsplan, de jaarlijkse begrotingen en de jaarrekening.

De raad van toezicht van PIT kinderopvang & onderwijs heeft een gezamenlijke kijk op de gewenste rol en bijdrage van de raad. Met deze toezichtvisie geeft de raad aan wat zijn doel is, waartoe het toezicht dient, vanuit welke visie invulling wordt gegeven aan het toezicht en namens wie en met het oog op welke belangen de raad toezicht houdt. Deze toezichtvisie geeft richting aan de manier waarop de raad toezicht houdt en is voortdurend in ontwikkeling; het is een levende visie die periodiek wordt herzien. Naast deze toezichtvisie heeft de raad ook een toezichtkader. Hierin geeft de raad, op basis van zijn toezichtvisie, aan op welke onderwerpen en op welke wijze toezicht wordt gehouden.

De raad van toezicht bestaat uit:

• Han Hendrikse (voorzitter)
  • Hanske Plenge (vicevoorzitter)
  • Jeroen Mathijssen
  • Amber Damen
  • Ino Cornel

Op de foto de leden van de raad van toezicht van PIT: (bovenste rij v.l.n.r.) Amber Damen, Ino Cornel, Hanske Plenge, (onderste rij v.l.n.r.) Han Hendrikse en Jeroen Mathijssen.

Toezichtvisie

De raad van toezicht is een orgaan dat namens de samenleving toezicht uitoefent en sluit in zijn toezicht aan bij de visie en de kernwaarden van PIT: eigen wijs, geborgenheid, samen en persoonlijke aandacht. De raad baseert zijn toezicht ook op wetgeving, actuele governance codes (kinderopvang en onderwijs) en de landelijke visie op toezicht van de vereniging van toezichthouders voor kinderopvang en onderwijs (VTOI-NVTK). Deze visie is kort samengevat als waardengedreven toezicht vanuit de kernwaarden integriteit, professionaliteit, verbinding en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Waardengedreven toezicht wil zeggen dat de raad vanuit het ‘waarom’, dus de drijfveer, de essentie van PIT werkt, zich als sparringpartner voor het bestuur opstelt, aandacht heeft voor de harde en zachte ‘controls’, zich vrij in de organisatie beweegt en actief relaties onderhoudt binnen en buiten de organisatie.

Doel, kerntaken en kernwaarden

De raad van toezicht heeft tot taak onafhankelijk toezicht te houden op de besturing van de organisatie door het bestuur en op de algemene gang van zaken in de organisatie. Dit vanuit een duidelijke rol en afbakening met de rol van de bestuurder. De taken zijn uitgewerkt in de statuten en het reglement van de raad. De raad houdt het belang van de organisatie en de maatschappelijke belangen in het oog en ziet toe op de continuïteit van de organisatie. Ook ziet de raad erop toe dat de besturing zich richt op het realiseren van de doelstellingen van de organisatie vanuit het beleid. Hiervoor heeft PIT de doelen tot 2029 opgesteld. Het bereiken van de doelen wordt ondersteund door het digitale beleidsontwikkelsysteem van PIT. Daarnaast is het toezicht gericht op de wettelijke bepalingen, de verwachtingen en noden van ouders, kinderen en medewerkers, eisen van financiers, opdrachtgevers en maatschappelijke partners en ook op vigerende opvattingen over kwaliteit, bedrijfsvoering, personeelsbeleid en medezeggenschap. Daarnaast is de raad werkgever en strategisch partner van het bestuur.

Het doel van de raad van toezicht is om van waarde te zijn voor PIT. De leidende waarden hierbij,  uitgaand van en invulling gevend aan de maatschappelijke opdracht van PIT, zijn:

• Proactief en constructief
  • Midden in de samenleving staand
  • Binnen de organisatie en daarbuiten zichtbaar
  • Open, eerlijk en direct communicerend
  • Voor evenwicht en tegenwicht zorgend
  • Oog hebbend voor meetbare en merkbare aspecten.

Openheid en integriteit, omgevingsbewustzijn, participatie, zelfreinigend en lerend vermogen zijn essentieel. PIT is een transparante organisatie, waarin openstaan voor de ander, luisteren naar elkaar, verantwoordelijkheid geven en nemen en kennis en kunde delen essentieel zijn. Besluitvormingsprocedures en medezeggenschap vragen om informatie ophalen en geven om tot afgewogen en evenwichtige besluiten te komen. Zowel het bestuur als de raad van toezicht informeert zich in alle lagen van de organisatie over de voortgang, het welzijn en de kwaliteitsontwikkeling. De leden van de raad van toezicht professionaliseren zich, evalueren elke vergadering en reflecteren jaarlijks op hun eigen functioneren, met input vanuit de organisatie en het bestuur.

Verantwoording

De raad van toezicht is aanspreekbaar op zijn functioneren en legt hierover verantwoording af, onder andere via een jaarlijks verslag van zijn werkzaamheden. Dit maakt deel uit van het jaarverslag [link naar publicaties/jaarverslagen] van PIT. Daarbij ligt het accent op de rol en betekenis van het toezicht en de wijze waarop het toezicht is ingevuld.