Onderwijs (7-13 jaar)

Het oudere kind

Onderwijs (7-13 jaar, groep 4 t/m 8)

Bij PIT hebben we onze organisatie ingericht rondom kinderen van 0 tot 7 jaar en van 7 tot 13 jaar. Waar kinderen tot 7 jaar vooral spelen en spelend leren, gaat het vanaf groep 4 in het onderwijs met name om leren en lerend spelen. Wat niet verandert, is dat we ieder kind de aandacht en ondersteuning blijven bieden die hij nodig heeft om zijn talenten te ontwikkelen.

In het basisonderwijs leren kinderen Nederlands en rekenen en krijgen ze ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, natuurkunde en techniek), kunstzinnige oriëntatie (beeldende vorming, muziek, drama en dans), bewegingsonderwijs en Engels. In de Wet primair onderwijs staan uitgangspunten, doelstellingen en kerndoelen van het basisonderwijs. De kerndoelen beschrijven wat een kind tot en met groep 8 aangeboden moet krijgen, maar hoe dit gebeurt en met welke methode is aan het kindcentrum. Op de websites van onze kindcentra [link naar kindcentra] vindt u hier meer informatie over.

Goed om te weten

• Het is wettelijk vastgelegd dat een kind in de basisonderwijsperiode minimaal 7.520 uur onderwijs aangeboden krijgt. Deze uren zijn bij het onderwijs van PIT verdeeld over acht leerjaren met minimaal elk 940 uur. De Onderwijsinspectie controleert op de naleving van deze regels. Alleen in bijzondere situaties kunt u extra verlof [link naar Verlof en verzuim voor kinderen in het onderwijs] aanvragen.
  • Bij de meeste kinderen gaat hun ontwikkeling gewoon goed dan wel met wat ups en downs volgens een opklimmende leerlijn. Een aantal kinderen heeft in het onderwijs extra aandacht of bijzondere ondersteuning nodig. U leest er hier [link naar Extra ondersteuning] meer over.
  • Ook voor meergetalenteerde kinderen hebben we aandacht, onder andere met de Asterisk*-groep. U leest er hier [link naar Meergetalenteerden: de Asterisk*-groep] meer over
  • Onze kindcentra werken met een continurooster in het onderwijs. Dat wil zeggen dat de kinderen tussen de middag met elkaar eten en spelen.
  • We staan voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs. U leest er hier [link naar kwaliteit] meer over.

Doorlopende ontwikkellijn: het voortgezet onderwijs

Kinderen zijn gebaat bij een doorgaande ontwikkellijn. Deze stopt niet bij groep 8, maar gaat over in het voortgezet onderwijs. Daarom volgen onze kindcentra een zorgvuldig keuzetraject. Het voortgezet onderwijs komt al in beeld tijdens gesprekken met de ouders in groep 7. In groep 8 volgt de schoolkeuze. Deze komt in goed overleg tussen het kindcentrum en ouders tot stand, waarbij door de leerkracht van groep 8 en het management van het kindcentrum een schooladvies wordt gegeven. Hierbij zijn van belang:

• de resultaten van acht jaar onderwijs, vastgelegd in het kindvolgsysteem (ParnasSys)
  • het rapport
  • aandachtspunten zoals onder andere huiswerkhouding, gedrag en motivatie
  • het overleg van leerkrachten van groep 6, 7, 8, directeur, teamleider en intern begeleider
  • de wens van het kind en zijn ouder(s)
  • de resultaten van de doorstroomtoets, die de kinderen vanaf eind januari maken.

Scholen voor voortgezet onderwijs organiseren open dagen en voorlichtingsavonden. Uw kind en u krijgen dan informatie over de overstap naar het voortgezet onderwijs en over de mogelijkheden van de diverse schooltypen (vmbo, havo, vwo, etc.). Datum, tijd en plaats van de voorlichtingsavonden worden tijdig bekendgemaakt. Aanmelden bij de school voor voortgezet onderwijs vindt in maart plaats. De scholen voor voortgezet onderwijs waar onze kinderen hun onderwijsloopbaan voortzetten zijn: