Onderwijs (4-7 jaar)

Het jonge kind

Onderwijs (4-7 jaar, groep 1, 2 en 3)

Bij PIT hebben we onze organisatie ingericht rondom kinderen van 0 tot 7 jaar en van 7 tot 13 jaar. We doen dit omdat de hersenontwikkeling het grootst is in de levensfase van baby tot en met kleuter.

Kinderdagverblijf Peuterspeelgroep Van peuter naar kleuter Buitenschoolse opvang

Jonge kinderen tot 7 jaar leren razendsnel en steeds weer nieuwe dingen, vooral door te ontdekken en te spelen. Dat stimuleren we doelgericht met allerlei activiteiten die daarbij passen. In groep 1/2 werken we - net als bij de peuters - met thema’s die dicht bij de belevingswereld van de kinderen liggen. We creëren een veilige en uitdagende omgeving waarin de kinderen vanuit zelfvertrouwen en nieuwsgierigheid op ontdekkingstocht gaan en zo spelend leren. Ook zorgen we voor veel beweging, zowel binnen als buiten. Zo kan ieder kind zich sociaal-emotioneel en motorisch, maar zeker in groep 3 ook op het gebied van taal - lezen en schrijven - en rekenen optimaal ontwikkelen.

Doorgaande ontwikkellijn

Door met ontwikkellijnen te werken zien de leerkrachten precies welke kinderen extra aandacht en/of uitdaging nodig hebben. Zo leggen we een goede basis voor het formele leren in de volgende fase, van 7 tot 13 jaar. Vanuit die doorgaande ontwikkellijn bieden we de kinderen vanaf 4 jaar tot aan het voortgezet onderwijs de combinatie van formeel (het basisonderwijs) en informeel (de buitenschoolse opvang [link naar buitenschoolse opvang]) ontwikkelen. De lessen, projecten en bijzondere activiteiten vullen elkaar aan. Denk aan rekenonderwijs over maten en gewichten (formeel) en met de groep koken (informeel) aan de hand van een recept met allerlei ingrediënten in verschillende hoeveelheden. Zo zorgen we iedere dag opnieuw voor een rijk ontwikkelaanbod waarbij al onze activiteiten goed aansluiten op de ontwikkelfasen en behoeften van ieder kind.

Goed om te weten

• Is uw kind 3 jaar, dan kunt u hem aanmelden voor het basisonderwijs. Uiterlijk 10 weken voordat uw kind 4 jaar wordt, moet uw kind zijn aangemeld.
  • Gezien de doorgaande ontwikkellijn van 0 tot 13 jaar die wij bieden, kunt u ook voor ons kiezen als uw kind bij ons naar het kinderdagverblijf of de peuterspeelgroep gaat, maar dat hoeft niet. Scholen op de kaart geeft u een beeld van het basisonderwijs in uw gemeente.
  • Vanaf 3 jaar en 10 maanden mag uw kind van de overheid wendagen hebben, die net als het basis- en voorgezet onderwijs door de overheid worden betaald. Het gaat dan om maximaal tien keer een ochtend of middag in groep 1/2. De directeur of teamleider van uw kindcentrum stemt dit met u af.
  • Uw kind mag vanaf 4 jaar naar het basisonderwijs. De leerplicht begint op de eerste dag van de nieuwe maand nadat uw kind 5 jaar is geworden. Tegenover de leerplicht stellen we PIT het ontwikkelrecht van de kinderen
  • Het is wettelijk vastgelegd dat een kind in de basisonderwijsperiode minimaal 7.520 uur onderwijs aangeboden krijgt. Deze uren zijn bij het onderwijs van PIT verdeeld over acht leerjaren met minimaal elk 940 uur. De Onderwijsinspectie controleert op de naleving van deze regels. Alleen in bijzondere situaties kunt u extra verlof aanvragen.
  • Bij de meeste kinderen gaat hun ontwikkeling gewoon goed dan wel met wat ups en downs volgens een opklimmende leerlijn. Een aantal kinderen heeft in het onderwijs extra aandacht of bijzondere ondersteuning nodig.
  • Onze kindcentra werken met een continurooster in het onderwijs. Dat wil zeggen dat de kinderen tussen de middag met elkaar eten en spelen.
  • We staan voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs.

Aanmelden

Als u vragen heeft of een afspraak wilt maken om de sfeer op een of meer van onze kindcentra te proeven, kunt u vrijblijvend contact opnemen met die kindcentra.

U kunt uw kind online aanmelden voor het basisonderwijs op het kindcentrum [link naar kindcentra] van uw keuze. Doe dit uiterlijk 10 weken voordat uw kind vier jaar wordt of, bij een tussentijdse aanmelding (bijvoorbeeld bij een verhuizing) 10 weken voordat u wilt dat uw kind bij ons begint. Als u uw kind later aanmeldt, kan het zijn dat wij hem of haar niet op tijd kunnen plaatsen. Een aanmelding kan leiden tot een inschrijving, maar dat is niet altijd het geval. Vanaf de aanmelding geldt namelijk de zorgplicht voor het kindcentrum van uw keuze. Dat neemt na uw aanmelding contact met u op en heeft 10 weken de tijd om op grond van het kindcentrumondersteuningsplan (KOP) te beoordelen of uw kind daar de noodzakelijke ontwikkeling kan worden aangeboden. Als dat het geval is, volgt de inschrijving. De directeur of teamleider van het kindcentrum nodigt u en uw kind dan uit voor een gesprek. Daarin krijgt u informatie over het kindcentrum, maar staat vooral uw kind centraal. Tegelijkertijd vult u samen het inschrijfformulier in of loopt u dit samen na op volledigheid. Wij willen graag, net als u, dat uw kind zo een goede start kan maken.

Passend onderwijs

Voor elk kind een passende plek, ook als hij extra ondersteuning of extra aandacht nodig heeft. Dat is het uitgangspunt van passend onderwijs [link naar passend onderwijs]. Als u denkt dat uw kind extra hulp of zorg nodig heeft, dan is het belangrijk dat u dit bij de aanmelding doorgeeft. Heeft u informatie over of adviezen voor uw kind die u heeft gekregen vanuit het consultatiebureau, het kinderdagverblijf of de peuterspeelgroep dan horen we dat graag van u. We kunnen dan onderzoeken welke ondersteuning en begeleiding uw kind nodig heeft. Bij een verhuizing krijgen we hiervoor het onderwijskundig rapport van de vorige school. Als er speciale zorg nodig is, doen we u binnen zes weken na uw aanmelding een passend aanbod. Kunnen we uw kind niet voldoende ondersteunen, dan zoeken we binnen diezelfde zes weken, samen met u, een betere plek. We mogen deze termijn één keer met maximaal vier weken verlengen. Uw kind blijft aangemeld bij één van onze kindcentra, totdat we samen met u een geschikte andere school/ander kindcentrum hebben gevonden. We houden zoveel mogelijk rekening met uw voorkeuren, bijvoorbeeld voor een bepaalde onderwijsrichting of de maximale afstand tussen uw huis en de school/het kindcentrum. Als u uw kind op tijd heeft aangemeld en uw kind op 1 augustus nog niet is toegelaten, heeft hij recht op een tijdelijke plaatsing op het kindcentrum van aanmelding.

Ons kindcentrum voor speciaal basisonderwijs De Burcht in Ridderkerk heeft een ander aannamebeleid. Klik hier [link naar website De Burcht, infogidspagina over plaatsing en wennen] voor meer informatie.