Peuterspeelgroep (2-4 jaar)

Het jonge kind

Peuterspeelgroep (2-4 jaar)

Vanuit het ontwikkelrecht van kinderen doen wij er alles aan om kinderen vanaf zes weken tot de middelbare school te laten groeien en bloeien. Voor een peuter is er niets leuker dan samen met andere peuters op avontuur gaan, knutselen, binnen- en buitenspelen, eten en drinken en plezier maken. We verwelkomen u en uw peuter dan ook graag. U heeft daarbij de keuze uit onze kinderdagverblijven met dagopvang voor peuters of onze peuterspeelgroepen, al dan niet met VVE-indicatie en verlengde peuteropvang. Hier vertellen we u graag meer over onze peuterspeelgroepen.

Kinderdagverblijf Van peuter naar kleuter Onderwijs Buitenschoolse opvang

Op onze peuterspeelgroepen bieden we peuters liefdevolle, leuke en professionele opvang in een veilige en inspirerende omgeving. Uw peuter leert er omgaan met een grotere wereld dan thuis. Met ons vaste team van pedagogisch medewerkers zorgen we voor een gezellige en uitdagende omgeving met veel aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van ieder kind. We kijken wat nodig is om de talenten van uw peuter spelenderwijs te ontwikkelen op lichamelijk, motorisch, sociaal-emotioneel, zintuigelijk, cognitief en creatief gebied. Met alles wat we doen willen we zo goed mogelijk aansluiten op zijn ontwikkelbehoeften.

Doorlopende ontwikkellijn

Onze pedagogisch medewerkers en leerkrachten van groep 1 en 2 van uw kindcentrum werken nauw samen om de aanpak en het spel- en leeraanbod af te stemmen. We benaderen peuters en kleuters op dezelfde manier, hebben dezelfde thema’s en vergelijkbare activiteiten en gebruiken op de peuterspeelgroep een methode die in de doorgaande ontwikkellijn van het jonge kind past. Zo komen op een speelse manier de eerste stapjes op het gebied van taal, rekenen en sociale vaardigheden aan bod en stimuleren we spelenderwijs een brede ontwikkeling van de peuters. Die beleven met elkaar de leukste avonturen, zoals huisjes bouwen, koekjes bakken, slingers maken, maar ook samen liedjes zingen, naar verhalen luisteren en eten. Daarbij ontlokken we bij de peuters reacties die goed zijn voor hun taalontwikkeling. Ook sociaal-communicatieve vaardigheden, zoals opkomen voor jezelf, aardig doen en samen spelen, komen aan bod. Bij de verschillende thema's zoals 'Knuffels', 'Hoera, een baby!', 'Oef, wat warm!' en 'Dit ben ik!' doen we activiteiten die passen bij de beleving van de peuters. Zo bereiden we de kinderen zo goed mogelijk voor op hun start in het basisonderwijs en gaat de ontwikkellijn van uw peuter ononderbroken en op een natuurlijke manier door.

Voor- en vroegschoolse educatie

Voor peuters die extra aandacht voor hun taalontwikkeling nodig hebben is er voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Al onze pedagogisch medewerkers zijn VVE-gecertificeerd. De VVE is mogelijk op de peuterspeelgroepen van Doerak, Dribbel, Juliana, Margriet, De Meander, De Notenbalk, Het Akkoord, De Schalm en De Twijn. Om hiervoor in aanmerking te komen, heeft u een VVE-indicatie van het consultatiebureau nodig. Peuters met zo’n indicatie komen vier dagdelen per week naar de peuterspeelgroep. Twee dagdelen zijn voor rekening van de gemeente.

Goed om te weten

• We doen er alles aan om uw kind een thuisgevoel te geven. Dat ziet u terug in de gezellige aankleding van onze groepsruimtes, maar ook in de vaste en vertrouwde gezichten op de groep. Zo kunnen de kinderen een band opbouwen met onze medewerkers. Niet voor niets is geborgenheid [link naar kernwaarden] een van onze vier kernwaarden.
  • Met uitzondering van De Rakkers en De Burcht hebben al onze kindcentra een peuterspeelgroep.
  • Omdat het gevoel van vertrouwdheid en welbevinden onmisbare voorwaarden zijn voor optimale groei en bloei van een kind bieden we op onze peuterspeelgroepen gekoppelde ochtenden aan. Zo zorgen we voor een veilige omgeving met een vaste groep kinderen en pedagogisch medewerkers. We verwelkomen uw peuter graag op minimaal twee en maximaal vier gekoppelde ochtenden.
  • Onze peuterspeelgroepen zijn geopend van 8.30 tot 11.30 uur. U kunt uw peuter brengen tussen 8.30 en 8.45 uur en halen tussen 12.15 en 12.30 uur. In de onderwijsvakanties zijn de peuterspeelgroepen gesloten.
  • PIT is een erkend leerbedrijf. Daarom kan er naast de pedagogisch medewerkers een stagiaire op de groep staan. De stagiaire is boventallig en heeft geen invloed op de beroepskracht-kindratio; het maximumaantal kinderen per groep en het aantal pedagogisch medewerkers in verhouding tot het aantal kinderen voldoet altijd aan de vastgestelde normen.
  • Wij willen het u graag zo gemakkelijk mogelijk maken. Tegelijkertijd willen we ook zo goed mogelijk aansluiten bij uw gewoontes van thuis. Daarom vragen we u uw peuter bij voorkeur geschilde stukjes van zijn favoriete fruit mee te geven. Halverwege de ochtend drinken we gezamenlijk en dan eten de peuters hun fruitstukjes. Drinken meegeven is niet nodig, dat regelen wij en dat geldt ook voor de luiers. In het kader van ons voedingsbeleid stimuleren wij kinderen om water te drinken. Dit doen we tijdens het vaste drinkmoment. Als de kinderen op andere momenten dorst hebben, kunnen zij zelf water tappen op de groep, hoe leuk is dat?
  • Om een indruk te krijgen van het reilen en zeilen op de peuterspeelgroep van uw kind mag u als (nieuwe) ouder een keer komen kijken op de groep. Dit gebeurt altijd in overleg met de pedagogisch medewerker.
  • Verandert uw adres, mobiele of vaste telefoonnummer of mailadres? Geef deze wijzigingen dan zo snel mogelijk per mail naar klantenservice@pit-ko.nl aan ons door. Zo kunnen wij u altijd goed bereiken.
  • We staan voor kwalitatief hoogwaardige kinderopvang.

Vragen, tarieven en/of inschrijven

Als u meer wilt weten of een afspraak wilt maken om de sfeer op een of meerdere peuterspeelgroepen te proeven, kunt u vrijblijvend contact opnemen met onze klantenservice via 078 - 820 00 10, keuze 1, of een mail sturen naar klantenservice@pit-ko.nl. Wilt u weten wat de peuterspeelgroep kost, klik dan hier voor onze tarieven. Inschrijven kan via ons online inschrijfformulier. Kies welke opvang, welke plaats en welk kindcentrum u wenst, vul uw gegevens in en klik op verzenden. Na ontvangst van het formulier nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op om de mogelijkheden te bespreken. Wij helpen u graag!

Een aantal weken voordat uw kleintje naar de peuterspeelgroep gaat, maakt de directeur of  teamleider van uw kindcentrum een afspraak voor een gesprek en - als dat nog niet is gebeurd -  een rondleiding op de locatie. Tijdens het gesprek staat uw kindje centraal. Ook kunt u dan afspraken maken over het wennen op de groep.