Van peuter naar kleuter (3-4 jaar)

Het jonge kind 

Van peuter naar kleuter (3-4 jaar)

Op onze kindcentra komen peuters en kleuters elkaar vaak tegen. Daarnaast bieden we op het merendeel van onze kindcentra verlengde peuteropvang voor de oudere peuters. Zij doen allerlei activiteiten samen met de kleuters en maken zo spelenderwijs kennis met groep 1/2. Hierdoor kunnen ze de overstap naar het onderwijs nog makkelijker maken. Voorwaarde daarbij is wel dat deze extra peuteropvang past in hun ontwikkeling.

 

De positieve effecten van onze verlengde peuteropvang zijn en worden keer op keer wetenschappelijk bewezen en dagelijks ervaren in buurlanden waar deze werkwijze al jarenlang gebruikelijk is. In Nederland is de wetgever nog niet zover en is er onderscheid tussen samen spelen van 0 tot 4 jaar en basisonderwijs vanaf 3 jaar en 10 maanden. Gevolg hiervan is dat een peuter die net kleuter is geworden vaak een gevoel van onveiligheid heeft door de plotse overgang van een kleine vaste groep van maximaal 16 peuters met twee ‘eigen’ pedagogisch medewerkers naar een grote groep oudere kinderen met één vaste leerkracht en dat vijf uur per dag, vijf dagen per week. Daardoor kan hij tijdens de eerste maanden in groep 1/2 stilstaan of zelfs terugvallen in zijn ontwikkeling. Een gemiste kans die we graag willen voorkomen. Peuters die ingeschreven zijn bij onze peuteropvang en ons onderwijs kunnen bij ons eerder wennen in groep 1/2 dan wettelijk is voorgeschreven. Wij kunnen hierin onze eigen koers varen omdat wij kinderopvang en onderwijs in een doorgaande ontwikkellijn hebben geïntegreerd.

 

Doorlopende ontwikkellijn

Voor uw peuter betekent dit dat de peuterspeelgroep en het basisonderwijs spelenderwijs en als vanzelf in elkaar overlopen. Het aanbod wordt meer individueel afgestemd op uw peuter die de overgang naar het onderwijs in zijn eigen tempo en in lijn met zijn eigen behoefte kan maken. Bovendien kan hij zijn talenten in een stimulerende omgeving waar hij zich veilig en vertrouwd voelt beter ontwikkelen. Dit is mogelijk omdat pedagogisch medewerkers en leerkrachten als één team werken vanuit één pedagogische en educatieve visie. Zo komt uw peuter beter tot zijn recht. Ook blijkt dat de kleuters er voordeel van hebben: zij zijn de oudsten in de groep en ervaren dat zij al veel meer vaardigheden hebben dan de peuters. Hierdoor groeit hun zelfvertrouwen.

De kindcentra van PIT vullen het extra peuteraanbod op verschillende manieren in. Van het onder begeleiding van de pedagogisch medewerker en leerkracht deelnemen aan een activiteit met kleuters onder peuterspeelgroeptijd tot aan verlengd peuteren in de middag of tijdens een extra dagdeel in de ochtend. Elk kindcentrum kijkt goed naar de behoefte van de peuters en sluit het activiteitenaanbod daarop aan met het ontwikkelrecht van kinderen als uitgangspunt.

  • Impuls (Puppygroep)
  • Juliana
  • De Brink (Sammie komt kijken)
  • De Notenbalk (Do-re-mini's) 
  • De Meander (De Meander Mini Mix)
  • De Wijngaard (ko'tergroep)
  • De Tweestroom (Stroomgroep)
  • De Rank (Pluk van De Rank)

Iets voor uw peuter? Uw kindcentrum vertelt u er graag meer over.

Kinderdagverblijf Peuterspeelgroep Onderwijs Buitenschoolse opvang